Saturday, May 18, 2013

MENJAHIT??

MENJAHIT??

 Masa mula-mula saya start menjahit memang ramai kwn-kwn yg sangat tak percaya yang saya pilih untuk menjahit..Yang slalu saya dengar biar betul ko menjahit?reti ke?Tak pernah tgk ko jahit pon dulu??

Ya betul..memang dulu time study kt u memangla saya x reti menjahit langsung even nk pegang sebatang jarum pon memang x.Tapi saya pernah dengar ke baca (x ingat dah yg mane satu) kemahiran...
ni adalah metafizik cthnya mcm kalo ade family members or parents kita yang pandai menjahit or pandai memasak sebenarnya kita pon ade juga darah menjahit or memasak tu cuma kita je yg x nk asah bakat yg ada.Saya pon x pastila kesahihannya tapi try tgk susur galur kita tuh..Macam saya sendiri arwah mak memang pandai menjahit tapi sayangnya dulu2 x pernah sikit pon rase nk belajar menjahit masa arwah masih ada tapi saya rasa kalo arwah masih ada lagi tentu dia bangga sebab kedua-dua anak perempuannya dah pandai menjahit sekarang..Alfatihah tuk mak..

Ingat lagi masa dulu2,saya dan adik perempuan saya (adik beradik kami 2 laki,2 perempuan) selalu bergaduh2 manja sambil teka2 siapala antara kitaorg berdua yang akan ikut jejak mak pandai menjahit and comfirmla time tu dua-dua xnk & x minat langsung nk menjahit. Rupanya sekarang xtau camaner kitaorg berdua boleh kembali ke dunia jahitan nie..Cuma my sis lebih minat pada jahit manik,pearl (still dunia jahitan jgk)..Alhamdulillah kami masih menyambung legasi arwah mak iaitu MENJAHIT..Sangat bangga dengan arwah mak,sbb beliau belajar menjahit tanpa guru cuma berpandukan buku jahit yang mak beli,lama-lama dapatla jgk dia siapkan dari sehelai baju kurung hinggalah x terkira dah berapa helai.Sepanjang saya & adik yg perempuan tu bersekolah kami x pernah beli baju sekolah,semua mak yang buat sendiri untuk kami..Ermm rasa sebak jgk bila ingat kembali kisah-kisah lama kan..

Perjalanan kami masih jauh lagi dlm dunia jahitan yang sebenarnya baru bermula.Banyak lagi yang ingin kami terokai & pelajari. Bukan niat untuk bersaing dengan sesiapa tapi dengan sedikit ilmu yang ada kami ingin teruskan legasi DUNIA JAHITAN INI..Semoga Allah mempermudahkan segala urusan kami..Ameen

Alfatihah tuk mak!Sayang mak dunia akhirat..

Ila