Friday, July 29, 2011

Boleh ke kita bermula tanpa sebarang asas?

Assalamualaikum..Sebenarnya ramai yang tanye saya especially member2 time belajar dulu ''ko pandai menjahit?x tau pun'' dan yang paling commonla ''x sangka ko pandai menjahit sbb aku x penah tau pun ko reti menjahit, tgk ko menjahit pun tak penah''..haha saya mesti gelak besar punyer kalo orang kata camnie..Memang pun saya memang2 x penah terpikir sama sekali nk menjahit & pandai menjahit...Tak percaya pun ada tp tak dinafikan kami memang ada darah tukang jahitla sbb mase arwah mak ada dia memang tukang jahit tp saya x penah nk belajar pun menjahit ngan arwah mak (tula skrg mcm rasa rugi x amik pape2 ilmu dr arwah mak)...Dulu2 selalu bet dengan adik perempuan saya sape antara kitaorg sape yang reti menjahit sebenarnya..hehe

Oh ya..topiknya..tanpa asaskan?Jawapan saya memang boleh dan saya dah buktikannya..dr zero saya dah boleh ke tahap amik tempahan..Saya dulu bermula dengan beli mesin jahit mini mase tu beli kat lelong, harga dia rm75.00..Start dari situ saya try jahit beg,kain batik..Mula2 tu memang jahitan saya bengkang bengkokla tapi lama2 improve & improve..Tapi mase tu saya xde asas langsung main jahit je, sbb tu sy join kelas di GIATMARA untuk dapatkan ilmu2 jahitan..Sesungguhnya orang yang mengetahui itu tak sama dengan org yang tak mengetahui kan..

Jadi sebenarnya di GIATMARA la saya berlajar semuanya dr menggunakan mesin,menjaga mesin,melukis pola, memotong kain,tenknik2 jahitan mesin & tangan, manik2, petua2 jahitan dan macam2 lagila secara formal & tak formal dr guru2 jahitannya yang sgt perpengalaman dan tak jemu2 mencurah ilmu kepada anak bangsa.Terima kasih cikgu2 GIATMARA..Anda memang rock! Dan sekarang saya masih lagi belajar & amik ilmu dari guru2 saya sbb selepas abis, kita tak ditinggalkan camtu je sbb ade kelas susulan yang dinamakan incubator..Sebenarnya macam2 faedah lagi yang kita dapat tapi yang penting mulakan langkah pertama anda :)